Graviditetesprogram

Kvinnehelse har lite fokus innen norsk tannhelse. Vi har et ekstra fokus på kvinnehelse og spesielt gravidhelse.
Visste du at det er under svangerskapet at munnen din er mest utsatt for forandringer? Disse forandringene kan av og til gi permanente skader, og påvirke fosteret negativt.

Derfor tilbyr vi et eget program for deg som er gravid, planlegger å bli gravid, eller nettopp har født.

Graviditetsprogrammet vårt gir deg en skreddersydd undersøkelse hvor du får en plan tilpasset akkurat deg. Denne planen inkluderer tips til hvordan du kan passe på munnhelsen din og hvordan du kan bruke dette til å optimalisere ditt kommende barns helse. Etter avsluttet svangerskap, tilbys du en oppfølging av munnhelsen og får opplæring i hvordan du kan optimalisere ditt barns munnhelse – og alle tipsene og triksene for å ta vare på munnen både før og etter tennene bryter frem! I tillegg undersøker vi tungebåndet og alle essensielle funksjoner i munnen og omliggende strukturer.

I tillegg til å ha tannleger som har fordypet seg ekstra i kvinne- og graviditetshelse, jobber vi tett med kiropraktor, psykolog, tungebåndseksperter, yogainstruktører, massører, sykepleiere og leger – som alle har fordypet seg i disse temaene.

Graviditetesprogram

Gi deg selv og barnet en god start på livet – på 1-2-3!

For mor, kan en fødsel være starten på et nytt liv.

Svangerskapet øker risikoen for en rekke sykdommer både i munn og kropp. Blant annet:

• Karies (hull i tennene)
  • Tannkjøttsykdom
  • Syreskader (svangerskapskvalme)
  • Forandringer på tunge, tannkjøtt og slimhinner
  • TMD (kjeveleddsdysfunksjon)

Mye av dette kan forebygges eller reverseres med enkle grep.

Ubehandlet tannkjøttsykdom hos mor kan føre til lav fødselsvekt eller tidlig fødsel (prematur fødsel) hos barnet. Dette gir økt risiko for en rekke helsetilstander senere i livet.

Dersom du planlegger å bli gravid, er gravid eller nettopp har født, anbefaler vi å benytte oss av vårt program:

1. Bestill time og kartlegging
    • Bestill en time hos en av våre graviditetstannleger (Erling, Mankiran eller Lotte)
    • Du får så en grundig kartlegging av din munnhule, risikofaktorer og vaner
    • Du mottar en skreddersydd opplæring av munnhulen din, hvordan du kan oppdage problemer tidlig, hva som er skadelig og hva som er ufarlig
    • Du får en skreddersydd plan for forebygging av problemer
  2. Grep hjemme og  eventuelt behandling
    • Hjemme benytter du den skreddersydde planen for å behandle og forebygge plager hos deg og barnet
    • Dersom problemer oppstår, melder du fra
    • Har du behov for tannbehandling, mottar du behandling skreddersydd ditt trimester og situasjon
  3. Oppfølging
    • Etter fødsel, er det viktig med oppfølging
    • Du får nok en kartlegging og eventuelt plan for veien videre
    • Ta gjerne med barnet ditt! 🙂
    • Du får en grundig opplæring i barnets munnhule, eventuelle sykdommer og tips til tannpuss og tannfrembrudd
    • Du får også en vurdering av amming og tungebånd

Gjennom hele denne prosessen blir du ivaretatt av et tverrfaglig team med ekspertise på barn og kvinner.

Prispakke graviditetsprogram: 2000,-

Inkluderer 2 seanser; en kartlegging og en oppfølging. Du får også mulighet til å ta kontakt med våre behandlere ved behov for personlig oppfølging. I tillegg får du tilgang til vårt kvinnehelse-team (behandlere i teamet kan fakturere uavhengig av oss) og inviteres med på våre arrangementer innen kvinne- og barnehelse.

Ansatte

behandlinger i året